سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی هنر زیباسازی هرفضاست. شرکت های طراحی و دکوراسیون داخلی با بررسی محیط، کاربری و روحیات کارفرما و افراد متاثر از فضا اصول دکوراسیون داخلی را اجرا میکنند. در آموزش طراحی دکوراسیون داخلی به زیبایی شناسی، نورپردازی، رنگ شناسی، سبک شناسی، روانشناسی محیط و ارگونومی پرداخته میشود. در میان لیست شرکت های طراحی و دکوراسیون داخلی نام شرکت ها و طراحانی مطرح است که در تلفیق خلاقیت با این اصول موفق بوده اند ولی برای همه ی افراد آشنایی با اصول اولیه برای تغییر دکوراسیون منزل خود لازم است.

روشنایی

 

یکی از مهم ترین عناصر طراحی داخلی که علاوه بر الزام وجود آن میتواند موجب زیبایی هرچه بیشتر فضا شود نور است. علاوه بر روشنایی عمومی که نیاز عملکرد درست هر فضاست و نور محلی که برای انجام کاری خاص مثلا مطالعه است، از نور برای زیبایی و برای تاکید بر وسایل تزیینی و ارزشمند نیز استفاده میشود.

 

رنگ

همان طور که در مقالات پیشین گفته شد رنگ در طراحی داخلی علاوه بر سلیقه کارفرما باید با روحیات وی و کارکرد فضا هم سازگار باشد مثلا استفاده از رنگ قرمز که هیجان آور و تحریک کننده حسی و عصبی و به طور کلی نشاط آور است ممکن است برای اتاق خواب مناسب نباشد اما استفاده از آن برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه اشتهاآور و مناسب است، علاوه بر این رنگ بر دید بصری جهت کوچک یا بزرگ نشان دادن فضا نیز تاثیر مستقیم دارد.

 

تعادل

همه ی مواد، رنگ ها، الگوها، طرح و بافت ها دارای وزن هستند. اشیای بزرگ نسبت به اشیای کوچک تر، تیره به روشن و پیچیده نسبت به اشیای ساده تر از وزن بصری بیشتری برخوردارند. وزن همه ی قسمت های یک فضا باید تقریبا یکسان باشد. مثلا اگر در دکوراسیون پذیرایی مبلمان سنگین به نظر میرسند نباید در یک قسمت متراکم باشند و اگر میخواهید وزن آن را از گوشه ای از فضا خنثی کنید به سراغ میز کوچک و ظریف خود برای گوشه ی مقابل نروید.یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی عدم تعادل در طراحی است.

 

اتحاد و همبستگی

برای طراحی دکوراسیون داخلی باید اطلاعاتی درباره ایده معماری ساختمان به دست آورد تا بتوان پلان،  فرم و ساختارهای کلی را با ایده دکوراسیون هماهنگ کرد. مثلا در طراحی دکوراسیون منزل قرارگیری پنجره و روشنایی، دیوارها و فرم‌ها نسبت به مبلمان، رنگ‌ها و… باید هوشمندانه، مرتبط و خلاقانه انجام شود تا هماهنگی لازم میان معماری و دکوراسیون ایجاد شود. علاوه بر آن همه ی اجزای دکور باید یگانگی خود را حفظ کند یعنی یک کل را تشکیل دهند مثل بدن انسان، شما با دیدن یک عضو از بدن ارتباط آن را با دیگر اجزا و تشکیل یک واحد را متوجه میشوید.
 
 
کنتراست 
تضاد نیز به اندازه هماهنگی لازم و ضروری است. یک عنصر متمایز یا استفاده از رنگ های متضاد یا تضاد اندازه ها به طوری که توازن و تعادل از بین نرود لازم و ضروریست. مثل چشم انسان که یک عضو کاملا متفاوت از اعضای بدن است ولی حضور این عضو متفاوت همبستگی و هماهنگی اجزا از بین نبرده است.